חיפוש

ראיון עם שירלי צ’צ’יק, יוצרת הסרט הסוד של רשב”י

כולנו שמענו על קבר הרשב"י במירון, אך רבים מאיתנו אינם מבינים את כוח המשיכה של המקום ואת פשר האמונה שגורמת למאות אלפי אנשים בשנה לעלות אליו. סביב מעגל השנה העברי, מציג "הסוד של רשב"י התבוננות פיוטית ואינטימית על המקום המיוחד הזה דרך מקבץ של רגעים אותנטיים, בשילוב סיפורן האישי של מס' נשים הפוקדות את המקום בקביעות.
יולי 27, 2023

תקציר הסרט

כולנו שמענו על קבר הרשב”י במירון, אך רבים מאיתנו אינם מבינים את כוח המשיכה של המקום ואת פשר האמונה שגורמת למאות אלפי אנשים בשנה לעלות אליו. סביב מעגל השנה העברי, מציג “הסוד של רשב”י התבוננות פיוטית ואינטימית על המקום המיוחד הזה דרך מקבץ של רגעים אותנטיים, בשילוב סיפורן האישי של מס’ נשים הפוקדות את המקום בקביעות.

הרעיון וההשראה

בעברי למדתי קולנוע בת”א, ואהבתי הגדולה היתה קולנוע דוקומנטרי. עבדתי במשך כמה שנים בתור צלמת ובמאית ואז התחיל תהליך החזרה בתשובה ואיתו המעבר לגליל. בהתחלה לאמירים ולאחר נישואי לישוב אור הגנוז שממש סמוך למירון. עם כל קשיי המעברים בין המרכז לגליל, בין רווקות לנישואים ואימהות, בין עולם חילוני לעולם חרדי, הפך לאט לאט קבר הרשב”י לבית, מקום שבו אני יכולה לפרוק את אשר על ליבי. בתור יוצרת דוקומנטרית, אהבתי פשוט לשבת ולהתבונן על סצנות שונות ומשונות שמתרחשות שם 24/7 והיה לי ברור שחייבים לעשות סרט על המקום הציורי והמיוחד הזה. אחרי די הרבה שנים כשהילדים קצת גדלו וגעגועי ליצירה התחזקו יצאתי להגשים את החלום הזה…

משהו שגילית על עצמך במהלך היצירה שלא הכרת

שלעקשנות שלי יש גם צדדים חיוביים…

סיפור מעניין ופיקנטי שקרה לך בעקבות הסרט

לפני שהסרט התפרסם היה לי חשש איך הוא ישפיע על הקבצניות שהשתתפו בסרט ובעיקר על חדוה, אך בפועל שמחתי לראות שהסרט ממש עשה לה טוב: הרבה נשים מזהות אותה, מצטלמות איתה והיא מקבלת הרבה תשומת לב, ואפילו ההכנסה גדלה…

עוד סיפור שריגש אותי: תקופה קצרה לאחר ההקרנה הראשונה שהיתה לנו, הלכתי להתפלל בקבר הרשב”י, וניגשה אלי מישהי ושיתפה שהיא אישה דתיה אמנם, אך מעולם לא הרגישה שהיא יכולה להגיע להתפלל ברשב”י, ובזכות הסרט פעם ראשונה שהיא הרגישה שגם לה יש מקום. מאז ברוך ה’ שמעתי את זה בהרבה צורות שונות.

הסוד של רשב"י הסוד של רשב"י הסוד של רשב"י

 

כיצד נוצר הקשר בינך, הבימאית, למפיקה

כאמור אני חוזרת בתשובה, ובעברי עסקתי בצילום וגרתי בת”א, שם עבדתי עם הבמאי אורי גרודר (את תהליך החזרה בתשובה התחלתי הרבה בזכותו). לאחר שנים של ניתוק מהתעשייה יצרתי איתו קשר והוא עזר לי לחזור “לעניינים” וגם שידך לי את אביגיל המהממת, שממש הלכה איתי יד ביד לכל אורך דרך ועזרה לי להגשים את החלום הזה.

האם היו בינך, היוצרת, לבין המפיקה חילוקי דעות במהלך העבודה על הסרט וכיצד פתרתן אותן

למזלי ממש לא היו לנו. אביגיל היתה באמת מפיקה מיוחדת במינה, ותמכה בכך שנעשה את הסרט באופן הכי נאמן לרצון הפנימי שלנו.

פסטיבלים וסרטים שהסרט השתתף ו/או זכה בהם

פסטיבל היהודי בירושלים, פסטיבל סרטי נשים ירושלים, פסטיבל דוקאביב נגב, “תמוז” בשומרון, בסינמטקים רבים ברחבי הארץ וגם מעט בחו”ל.

הגיבור.ה בסרט – עם מה הוא מתמודד

בסרט ישנן כמה נשים גיבורות המגיעות להתפלל בקבר הרשב”י: אחת מתמודדת עם מחלה קשה של ילדתה הקטנה, שניה מתמודדת עם חיבוטי הנפש של גיל הנעורים, שלישית עם הרצון למצוא בן זוג, רביעית היא אלמנה סטנדאפיסטית המבקשת עצה לשמחה ועוד שתי נשים המקבצות נדבות באופן קבוע במקום, אך במידה מסוימת הגיבור הראשי בסרט הוא רשב”י בעצמו (רבי שמעון בר יוחאי).

מהן הציפיות שלך הלאה מהסרט הזה

מה שבאמת כיף בליצור סרט זו העובדה שהוא ממשיך לפעול גם אחרי שאני לא בתמונה, ואני אשמח שעוד ועוד אנשים יראו אותו ויתחזקו באהבת ישראל, שזה המסר העיקרי שניסיתי להעביר, מסר שלמעשה בימים אלה הוא חשוב מתמיד… אני מאד נהנית להגיע להקרנות, לפגוש ולשוחח עם קהל מכל הגוונים. אני מאמינה שלחוזרים בתשובה שחווים על בשרם את הקרע בעם יותר מכולם יש שליחות ומסר חשוב להעביר.

משהו לסיום שחשוב לך לומר לעולם על הסרט שלך

תודה לבורא עולם שזיכה אותי לעשות את הסרט הזה ולשותפי המופלאים אביגיל ורון גולדמן העורך המדהים.

הצטרפו למשפחה

וקבלו מאתנו עדכונים ומידע רלוונטי בזמן אמת

דילוג לתוכן